woensdag 7 augustus 2013

Le supermarché, je l'aime

Boodschappen doen met mijn moeder, ik houd ervan! Niet alleen omdat ik zo gratis veel artikelen kan scoren (gaat overigens een stuk minder handig met die zelfscanmechanismen nu), maar ook omdat er altijd wel iets te beleven valt in de supermarkt!! Hoe dan toch? Laat me je mijn liefde voor de supermarkt in stappen duidelijk maken.

1. Betreding van het supermarktterrein
In het geval van Goes is dit vaak per auto. Rijbewijs-Eline vindt dat helemaal geen probleem, ik rijd graag! En laat vooruit inparkeren nou mijn favoriete bijzondere verrichting zijn. Altijd een vreugdemoment wanneer het goed lukt.  

2. Een karretje halen
Ik heb laatst ontdekt dat je met een Roemeense 10 bani-munt in de muntgleuf ook een karretje los kan krijgen. Mwuaha! Jammer eigenlijk dat je het muntje dan weer terugkrijgt aan het eind… ach, ik heb plezier en daar gaat het om.

3. De ingang
Altijd maar afwachten of het binnen warmer of kouder is dan buiten. Ik hoop altijd het eerste – ik vind kou in supermarkten maar niks. Bovendien is het dan lekker koel als je even later weer naar buiten stapt. In de meeste supermarkten is rechts van de ingang een bloemenkraam te vinden. Vind ik leuk.

4. Fruits et légumes
De eerste afdeling die je passeert, is die van fruit en groente. Een fijne afdeling als je het mij vraagt. De gekste dingen die ik heb gespot: een paarse bloemkool (wtf?) en rare kleine gele paprikaatjes, die dus pepers bleken te zijn. Wisten jullie dat de peper familie is van de paprika? Vet he.

Nog niet overtuigd van de leukheid van de groenteafdeling? Kijk dan even dit filmpje.

5. Zuivel
Deze afdeling passeer ik het liefst zo snel mogelijk. Zoals eerder gezegd: kou in supermarkten is niet mijn ding. Wat wel leuk is aan deze afdeling: het uitzoeken van een toetje. Hmmm.

6. Het brood
Brood is lekker! En deze afdeling wint glansrijk de wedstrijd Lekkerst Ruikende Afdeling van de Supermarkt. Gratis tip van Hanneke (die op een broodafdeling in Terneuzen heeft gewerkt): als je stokbrood koopt en opziet tegen het snijden ervan, vraag aan de dames achter de balie of ze het brood even in de snijmachine willen douwen. Superhandig!

7. Ander eten
Op zich ook wel leuk. Vooral de chips en nootjes, en de hagelslag, en de gerookte vis, en de chocolade.

8. Cosmetica en damesproducten
Altijd weer een feestje! Op deze afdeling heeft Rachel ‘mini’-inlegluiers ontdekt en Lennart vond een leesbril met led-lampjes.


9. Tijdschriften
Mijn favoriete onderdeel. Even uitrusten van het drukke boodschappen doen en door een tijdschrift bladeren. Mijn moeder ontdekte dat mijn oogkleur best op die van Philip Cocu lijkt. Daar sta je dan, in de supermarkt, met een tijdschrift naast je hoofd, en een moeder die een foto van je maakt. De passerende vakkenvuller moest erom grimassen.


10. Afrekenen
Heeft u alles kunnen scannen?” vragen ze tegenwoordig. Wat is dat nou weer voor vraag? Als ik iets niet kon scannen, had ik dat wel eerder aangegeven. Ik als communicatiedeskundige ben van mening dat de caissières die tijd beter kunnen invullen met een vraag als ‘Heeft u een goede dag vandaag?’ of ‘Wat gaat u vanavond eten?’. Aardige mensen reageren hier positief op, er ontstaat een laagdrempelig gesprekje en wie weet wordt hierdoor wel iemands dag gemaakt. De wereld is weer een stukje vrolijker!!

Ohja, af en toe moet ik tegenover iemand bewijzen dat ik in de supermarkt ben (‘Foto van de caissière or it didn’t happen). Nou, oké!!


11. Het einde
Vroeger vroeg ik altijd of ik de vijftig cent van het karretje mocht houden als ik het zou wegbrengen. Nóóit mocht het :-(. Ach ja, ik heb er mee leren leven.

En dan: inpakken en wegwezen!! Tot later, supermarkt.

Tot slot nog wat tips om je bezoek aan de supermarkt leuker te maken:

- Spreek met je boodschap-vriend af om dezelfde belachelijke look aan te meten. Hieronder een foto van Rachel en mij die in een rode capuchontrui en een stoere pet de supermarkt betraden.



- Pak aan het eind van het boodschappen doen, al je artikelen in op de inpaktafel. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat! Heb je een soort pakjesavond als je weer thuiskomt :-)

- Zorg ervoor dat de stroom uitvalt. Paniek = sensatie! 


Doe een soort wedstrijdje met een andere boodschap-doener: kies het meest bizarre verst-weg-liggende product uit voor de ander en doe wie het als eerst gescoord heeft :-).

- Kijk van tevoren of na afloop de film Employee of the Month.

- In sommige XL-supermarkten hebben ze leuke dansende beren en konijnen op een plateau. Kun je een kijkje nemen en jezelf laten fotograferen.


Niet onbelangrijk natuurlijk: zo goedkoop mogelijk uitkomen. Kijk

- Vind je het karretje uitruimen, auto inruimen, om de boodschappen vervolgens weer van je auto naar de keuken te verplaatsen, ook zo’n gedoe? Je kunt het hele proces ook anders aanpakken. Foto’s zeggen in dit geval genoeg



Ik hoop jullie een beetje geïnspireerd te hebben hiermee. Mochten jullie nog aanvullingen hebben, of kanttekeningen, dan hoor ik dat maar al te graag!

Groetjes!

2 opmerkingen:

  1. Dat jij dit al om 08:01 uur plaatst in de vakantie vind ik toch wel echt een heldendaad van je Eline.

    Geniaal trouwens deze blogs. Maakt het leven een stuk mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, huh die tijd klopt helemaal niet! 't Was ergens in de middag ;).

      Dankjewel Rick! Vind ik superleuk om te horen :D

      Verwijderen