maandag 2 december 2013

Wat Paul Walker voor mij betekende

Zondagochtend, ik maak me op om naar de kerk te gaan. Plots licht mijn iPhone op: een nieuw Whatsapp-bericht van vriendin Rachel. ‘Paul Walker is overleden! :’-('. Een schok gaat door me heen. Niet Paul Walker!!!!

De meesten van jullie zullen Paul gekend hebben als de acteur van die stoere autofilms. Hij doet mij echter aan totaal iets anders denken. En dat heeft alles te maken met vriendin Rachel, het internet en onze geschiedenisdocent.

We waren twee onschuldige meisjes uit de tweede klas van het reformatorische Calvijn College. Van elke dag probeerden we een feestje te maken: zo had ik een ‘spycam’ gekocht waarmee ik ongemerkt gênante foto’s kon maken van de jongens bij de tafeltennistafel, hadden we een retegoeie verstandhouding met de mediathecaresse en zongen we heel hard songfestivalliedjes in de wc.

Iemand die dat soort ongein alleen maar stimuleerde, was geschiedenisdocent meneer B. Meneer B. leerde ons naast de geschiedschrijving ook totaal andere dingen. Van ‘een website hacken doe je zo’ tot ‘hoe krijg je verkering’ en van ‘de geheime ambassade vind je hier op Google Maps’ tot ‘hoe maak je de aardrijkskunde docent boos’.

Op een goede dag vertelde hij de klas over zijn aanmelding bij een niet nader te noemen datingsite. Nee, meneer B. had geen partner nodig, was allang getrouwd, had zelfs kinderen. Hij heeft gewoon een vrije geest dus maakte een account aan. Deed zichzelf voor als een jonge verpleegster en ging random met mensen chatten. Haha!

Rachel en ik raakten behoorlijk geïnspireerd. Die middag uit school doken we meteen achter mijn laptop en gingen aan de slag. We creëerden de ideale man, onder de naam ‘Jort Veensma’. Vijfentwintig jaar oud, woonde aan de Amsterdamse gracht, studeerde tandheelkunde, had een baan als fitnessdocent, had een hond die hij vaak uitliet en reed in een Spyker (ja, zo’n auto. Hahaha). Awesome! Het kwam dan ook niet als een verrassing dat veel meiden contact met hem (/ons) opnamen. We hadden de meest hilarische gesprekken met geïnteresseerde dames, maakten toespelingen en deden cool. Wisten zij veel dat ze voor de gek gehouden werden door twee irritante pubers.

Een ideale knaap, die Jort Veensma. We hadden alleen nog geen foto – hij bestond immers niet. De dames van wie we (/Jort) het hart op hol lieten slaan vroegen vaak om beeldmateriaal. Hmm, daar viel wel iets op te verzinnen. We typten gewoon de eerste voornaam die in ons opkwam in op Google. Je raadt het al: ‘Paul’. Hmm, wat bestaan er een leuke Pauls! Met deze foto waren we erg tevreden, dus die stelden we in als pf-je voor Jort. Werd ie nog awesomer van.



De eerste reacties waren positief. “Leuk overhemd, Jort!” en “Hoe kom je aan die mooie foto?” Tja, dat was niet zo moeilijk. Jort had een beste vriend, Daniel, die fotografeerde in zijn vrije tijd. Alles leek voor de wind te gaan.

Tot op die ene dag. Een jongen in een chatroom (ja, je kan ook met meerdere mensen tegelijk chatten) had Jort door. “Zeg Jort, doe jij altijd foto’s van bekende acteurs als je eigen profielfoto? @ Iedereen: google maar eens op Paul Walker!!!”

Ai, wat vielen we door de mand. Jort was niet meer. Tal van persoonlijke berichten werden onze kant opgeslingerd: “ik dacht dat we iets opbouwden.” “Jij bent niet te vertrouwen.” “Volgens mij rijd jij ook helemaal niet in een Spyker!” etc, etc.

Tja. Toen beseften we ons dat we maar moesten ophouden. Het einde van Jort. Het was leuk, voor zolang als het duurde.

En nu dan dit vreselijke bericht. Zonder gekheid, ik vind het echt erg om te horen. Paul, of Jort: R.I.P. En sterkte aan de nabestaanden.

Ennuh, een tip: wees voorzichtig met wie je tegenkomt op datingsites, het zouden zomaar twee jolige meiden kunnen zijn ;). 

Nog een tip voor als je niets te doen hebt: een nep-account aanmaken is echt leuk. Maar probeer geen mensen aan het huilen te krijgen.

Doei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten